Burza, akcie, komodity, měny, ropa, zlato...


Akcie Facebooku, hospodářské výsledky a pár slov k byznys modelu

30.10.2012 05:33

 

Zásadně se neúčastním IPO. Pokud bych snad o nějakém IPO uvažoval, jednalo by se o okamžitý prodej upsaných akcí během prvních několika hodin. IPO mi připomíná situaci, kdy insideři prodávají. A když se podívám zpět na posledních pět sedm let, tak se mi neúčast v IPO zatím velmi vyplatila. U IPO Facebooku se navíc jednalo o značně předražené IPO, o tom jsme již na Akcie CZ hovořili. Jenom si to představte - úpis firmy za dva biliony Kč!!! 

Od IPO Facebooku šly akcie tohoto sociálního fenoménu dramaticky dolů a pokles byl až o 50%. Pochopitelně se nabízí otázka, zda již pokles nebyl dostatečný a zda již titul není vhodný k nákupu a není tedy levný. Ale nechme si tu úvahu až na konec tohoto článku.

Hospodářské výsledky Facebooku

Tržby Facebooku za třetí čtvrtletí vzrostly o 32% na 1,26 miliardy dolarů. Na druhou stranu náklady narostly o 62% a firma se i díky nim dostala do ztráty 59 milionů dolarů. Podařilo se však zvýšit příjem z reklamy o 36% na 1,09 miliardy Kč. 14 % z toho přišlo z reklamy na mobilní zařízení. Akcie Facebooku po zveřejnění výsledků posílily o 19%. Titul již stál i 17,6 dolarů, dnes zakončil na 21,9.

Šéf Mark Zuckerberg řekl pro analytiky:

Myslím, že možnosti, které mobilní sféra poskytuje, jsou nejméně pochopeným aspektem Facebooku.

Je třeba říci, že příjem z reklamy na mobilních zařízeních předčil odhady analytiků trojnásobně. To investory jistě potěšilo. O tom, jak klíčové je pro IT firmy zachytit současný trend smartphonů a tabletů jsem psal nedávno zde. A pro sociálního giganta, kterým Facebook bezesporu je, to platí jakbysmet.

Moje osobní využití Facebooku (i pro byznys)

Facebook fenoménem je. Osobně, kdykoliv jsem na počítači, mám najednou otevřených tak pět webových stránek a Facebook mezi nimi je téměř vždy. Proč? Protože ho dnes už nevyužívám pouze pro kontakt se známými, ale využívám jej na 100% i k obchodním kontaktům, k emailování a chatování s obchodními partnery, ke sdílení odkazů s nimi atd. A není to snad ani tak, že bych na Facebooku obchodní kontakty aktivně vyhledával, ony dnes již vyhledávají mne. Velmi často na Facebooku chatuji s obchodními partnery a to třeba o půl noci a nesporná výhoda je v tom, že vzájemně vidíme, že jsme on-line, přístupní na chatu. Což třeba u sms nelze. Pokud snad na Facebooku nejste, všimněte si tedy, jak univerzální nástroj to je. Znám lidi, kteří se z Facebooku odhlásili a nějaký čas jej neužívali, ale za nějaký čas byli zpět. Upozornění - Facebook může být návykový.

Hýsek radí Zuckerbergovi

Na prvním místě se Facebook musí chytit na smartphonech a tabletech a profitovat na tom. Ale tohle u Facebooku evidentně pochopili, i dle vyjádření šéfa, a pracují na tom. Budoucnost je v mobilech a tabletech.

Jsem si vědom toho, že pro Facebook pracuje mnoho geniálních mozků. Ale přesto, dovolím si pár poznámek k byznys modelu této společnosti. Je evidentní, že chování a vnímání lidí na sociálních sítích je trošku jiné než na klasických webových stránkách. Prostě Facebook musí mít trošku jiný byznys model, než Google či Yahoo!. Současně miliarda uživatelů je ohromný trh a zásadní je i čas, který na Facebooku lidé tráví a traví a na něm času opravdu hodně. Jak z toho ale ty peníze dostat? Aktuální uváděné P/E 232! přímo křičí, že je třeba na příjmech a zisku zapracovat. 

Pár věcí mne napadá a jistě některé z nich ve Facebooku již testovali či testují. Všimněte si jak často lidé na Facebooku sdílí různé věci jako oblečení, mobily, auta, boty atd.. Buď se jim ty věci velmi libí a nebo si je právě pořídili a chtějí se přátelům pochlubit. A teď si představte, že mimo možnost tyto věci ukazovat známým a "likeovat", u nich bude proklik "koupit". Jsem si jistý, že řada lidí by to okamžitě využila a prostřednictvím tohoto typu doporučení svých přátel by si věc šla rovnou koupit. Dokonce bych to vnímal jako službu a pomoc lidem. Ten proklik nemusí křičet "jsem reklama"! Stačí mít tu možnost. Stejně tak po uskutečněném nákupu by se mohlo na Facebooku objevit (bude-li to uživatel chtít) co si kdo právě koupil. Víte kolik lidí se chce pochlubit co nového si právě koupili?! A ještě to touto nenásilnou formou doporučit známým? A Facebook může inkasovat provize za zprostředkování obchodů. Představte si, jak ohromný trh to je. Proč by Facebook nemohl být současně světovým "mega"e-shopem?!

Akcie Facebook (FB)

Kapitalizace: 47 miliard USD

Tržby: 4,64 miliard USD

Dividenda: 0

P/E: 232

Graf

Hodnocení titulu:

IPO bylo bez debat předražené. Aktuální P/E 232 je děsivé. Počet uživatelů je ohromný. A potenciální byznys a potenciální zisk je také ohromný. U Facebooku musí chytnout na prvním místě mobilní vlnu. A celkově potřebují zapracovat na byznys modelu, dostat z toho ohromného množství uživatelů a času na Facebooku peníze. U firmy tohoto typu se ty věci a ukazatele mohou za rok dramaticky změnit. Letos mají P/E 232, a příští rok se byznys model zlepší a jste třeba na hodnotě 30 a jsme zase někde zcela jinde. 

Obohatím já osobně své portfolio o tento titul? Ne, děkuji, zatím ne. Ale na sledování této zajímavé společnosti bych nerezignoval, ba právě naopak. Hoši a holky ve Facebooku budou muset ještě hodně zamakat (aktuálně jich je 3539) a držím jim pěsti.

Toto není investiční doporučení!  

Související:

Akcie Yahoo!: Porostou nyní jako divé?

Apple: akcie, ocenění firmy a také pohled uživatele

Zdroj: Euro, Google, akciecz.cz

 

 

 

Doporučení

Hledáme strategického partnera

Product placement, který stojí za to

Vedení účetnictví a daňová evidence profesionálně

Kontaktní čočky od profesionálů a pod jejich dohledem

EASTWANDER obytné vozy umí

Přidat odkaz

 

 

 

Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.

Přidat.eu záložku

—————

Zpět


Aktuální články

22.09.2013 13:25

Psychické vyhoření investora

Pokud patříte mezi investory, kteří si, stejně jako já, spravují svoje investice a investiční portofilo sami, jistě mi dáte za pravdu, že to dá nejenom mnoho přemýšlení a studování, ale je to také psychicky náročná věc. Akcie, komodity, měny - je to značně volatilní záležitost a výkyvy mohou být...

—————

23.07.2013 20:56

Kdy ztratí americký dolar svojí pozici?

  Nikdy. Nebo alespoň ne za našich životů. V poslední dekádě jsem často slyšel a četl názor, že Amerika je na tom špatně, že je na ústupu a že dolar přestane být již brzy hlavní světovou měnou. Amerika se ale z nedávné krize celkem rychle otřepala a drží se i nadále obstojně. Je to i tím, jak...

—————

09.06.2013 12:27

Zlatá horečka

Poslední dva roky bylo celkem zajímavé sledovat jaká euforie vznikla a stupňovala se kolem zlata. Media, makléři, banky. Všichni svorně hlásali jak nám zlato poroste dále přes 2000 usd a již předikovali 2500 či dokonce 3000. Nesmíte se divit, když prodejci investic zjistí, co se skvělé prodává,...

—————

31.05.2013 03:41

Foto Jan Hýsek lyžování kolem roku 1989

Někdo mi poslal fotku, na které mi je asi 14 let. Jak vidíte, probíhá prohlídka trati obřího slalomu pěšky zespoda nahoru kdesi. Jdu uprostřed. Na ramenou lyže Dynastar GS 203 cm.  Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory CzechNet.org.

—————

26.05.2013 23:50

Akcie: situace Yahoo a k čemu jim bude Tumblr

Marissa Mayerová, Yahoo!   Yahoo! - bývalá velká internetová star a inovátor - již nějaký čas nepatří mezi IT firmy, o kterých by se psalo s velkým nadšením a obdivem. Zdá se, že hodně zaspali. Na druhou stranu se s tím snaží něco dělat. Po ne zcela šťastném otočení se několika šéfů ve vedení...

—————

20.05.2013 13:46

Proč je násobně výhodnější inzerce na akciecz.cz v porovnání s jinými finančními servery?

Akciecz.cz jsou stále respektovaný tuzemský finanční server. Za poslední 3 měsíce má server průměrně 193.000 zobrazených stránek měsíčně. V následujícím textu ukazujeme inzerentům, proč je to tak výhodné umístit si banner na akciecz.cz a že dostanou násobně lepší cenu než na jiných zavedených...

—————

26.04.2013 23:16

PR články - proč se do nich vyplatí investovat a kolik zaplatit

Aby si publikování PR textů a článků na našem serveru Akciecz.cz mohly dovolit i středně velké a malé firmy, rozhodli jsme se dočasně snížit ceny za PR články o dramatických 80%. Cena ze jeden PR článek je tedy nyní až do odvolání snížena z 5000,-Kč na 1000,-Kč. Dovolujeme si tvrdit, že takovýto...

—————

18.04.2013 13:48

AAA AUTO: Významní menšinoví akcionáři

Ze zápisu z valné hromady AAA AUTO vyplývá, že společnost má tři významější menšinové akcionáře, kteří vesměs hlasovali proti návrhům většinového vlastníka. Jedná se o Jana Bártu, Ondřeje Fryče a amerického investora jménem Albert Belman Tucker III. Bárta drží 1 140 tisíc akcií, Fryč 671 tisíc a...

—————

18.04.2013 13:19

Franchisové podnikání v Česku

Franchisové podnikání se v Česku úspěšně rozvíjí, informoval Ing. Aleš Tulpa, AVEX systems, mezinárodní franchisový poradce na mezinárodním franchisovém veletrhu Franchise Meeting Point 2013 v Brně Téměř dvě desetiletí se zabývá Aleš Tulpa, mezinárodní franchisový poradce, AVEX systems...

—————

26.03.2013 03:27

Nejčtenější články o akciích a investování za březen 2013

1 V jaké firmě dostanete nejvyšší plat 2 Jaderná energetika: Největší producenti uranu 3 Apple přichází s iHodinkama 4 Penzijní fondy versus české tituly na burze? 5 Robert Bosch: historie firmy a současnost aneb co mají Bosch společného s...

—————